Alla inlägg under april 2014

Av Erika Green - 19 april 2014 12:38

Tänkte jag skulle skriva ner om allt som hänt i april månad här.

Den senaste tiden har jag mått otroligt bra! Har fått tillbaka gnistan helt, till och med med hästarna och att hitta på saker. I vanliga fall har jag bara fått må bra i 1-2 veckor innan ett bakslag har kommit igen, så trodde verkligen att lyckan hade vänt på riktigt nu!

Där tog jag ju fel, igen.

 

Den 1 april åkte jag upp till sandhålan för att hämta flir (större sågspån). Tog med mih släpet och en rulle säckar. Så långt allt väl. Väl hemma slängde jag in 2 säckar i boxen och resten slängde jag på utsidan där det alltid är blött. När jag hämtade sista säcken från stallet och skulle gå ut ur stallet lyckades jag självklart träffa den ända stenen som är där och trampade snett något sjukt. Hörde hur det knäckte i vristen och föll. I fallet landade jag ju självklart på svanskotan på samma sten. Blev liggande och skrev på Kim som inte hörde så fick ringa efter han. Han bar mig in och fick klippa upp min strumpa. Vristen var väldigt svullen och gjorde fruktansvärt ont. Blev väldigt irriterad för var så peppad på att träna hästen.

Dagen efter åkte jag till läkaren som skickade mig till röntgen där dom inte kunde hitta nått, självklart. Färdigt med det typ.

Torsdagen den 10 april kändes vristen helt okej, fortfarande svullen och öm men kunde gå helt okej på den. Började bli glad och peppad igen.

Ni som känner mig vet att jag är ju ganska mycket i farten när jag väl fått nått på hjärnan!

Så lördagen den 12 vaknade jag 06.45 av att jag hade fruktansvärd smärta i urinröret, så jag sprang ner och trodde jag bara var extremt kissenödig. Inget lättade. Visste att det inte var urinvägsinfektion för det har jag haft så många gånger och vet hur det känns och det var inte samma känsla. Provade ta några starka värktabletter men inget hjälpte. När klockan var ca 10 och jag gick på toaletten kissade jag rent blod, då förstog jag att något var väldigt fel. Så vid lunchtid ringde jag in till legevakta i Arendal för att rådfråga dom. Tanten jag pratade med bad mig ta med mig ett urinprov och komma in. Fick ut några droppar och satte mig i bilen och körde. Det ända som slog ut på urinprovet var blod. Läkaren kände och tryckte på mig och sa att detta var njursten. Jag fick en voltarenspruta i baken och blev hemskickad direkt. Väl hemma hade jag väldigt ont igen, alltså funkade inte sprutan.

På tirsdag den 15 kände jag att detta var ohållbart. Hade inte mindre ont och värktabletterna funkade inte. Ringde ner till läkarkontoret kl 14 och frågade om tid. Egentligen hade dom ingen tid kvar, men jag sa vad som var fel med mig och skulle komma ner direkt. Väl där gav jag pisseprov som igen bara slog ut på blod. Läkaren gav mig 2 sprutor i baken på samma sida jag hade ont. Fick ligga på "sängen" och vänta för att se om den funkade. Var fruktansvärt trött och slapp. Tyvärr funkade inte sprutorna denna gången heller. Läkaren sa då att jag "måste" in till Arendal, men han var rädd för att dom inte skulle göra något. Till och med han vet hur dåligt det är i Arendal. Så han ringde in till dom och berättade läget. Skrev ut ett papper till mig som då var en hennvisning/remiss. Han sa att jag skulle gå rätt in på akuten, men inte vänta för länge innan jag åkte in och Kim eller nån annan skulle köra mig. 

Jag o Kim med lilleman så klar åkte in efter jag fått i mig nån mat. Dom visste vem jag var när jag kom in och fick ett tilfälligt rum först. Kom fort in på undersökningsrummet där dom satte en sån grej i armen som dom kan spruta in allt i och fick en spruta med nått. Dom tog blodprov i andra armen o så tempen o kollade tarmen på mig för att se att den var fin. Så skrev dom in mig. Väntade på att ta CT röntgen men dom visste inte om det skulle bli samma dag eller dagen efter, så dom ville ha kvar mig under natten, men jag vägrade. Fick då besked om att jag måste vara tillbaka mellan 8.30-9 på morgonen dagen efter. 

På onsdagen åkte vi in igen och blev skickad direkt till röntgen som gick väldigt fort. Tillbaka till avdelningen där jag var inskriven och väntade på läkaren. 

Tillslut kom han och sa att njurstenen hade kommit ut av sig själv, men jag var svullen på två ställen av den som kunde orsaka smärta. Den sa han att dom däremot hittade en stor cysta på min vänstra äggstock! WHAT!!! Blev helt paff! Frågade vad det innebar och betydde. Han sa att den var godartet men jag var tvungen att göra en gynekologisk undersökning så att dom kunde se mer detaljerat på den. Han sa att jag skulle stanna över natten. Frågade om jag måste o han sa helt ja. Jag nekade ju så klart. Vill inte på några som helst omständigheter dela rum med den fistanten jag delade med. Hon snarkade värre än värst och lyfte på röva o fes nått in i bare den! Nä tack!

Vi kom överens om att jag fick åka hem över påsk och att dom skickar en innkallning efter helgen. Fick recept på Tramadol och voltaren. Självklart hade dom inte Tramadol på apoteket så fick nån motsvarig som heter Nobligan. Dessa gör att jag blir extremt illamående och nästan sämre...

Trots smärtan går det bra att rida, men gör ont efteråt igen... Men e skönt att slippa smärtan för en stund, kan ju dock inte sitta på hästryggen hela dagen.

Har haft en del smärta, men för mig är det viktigare att vara hemma med min son över påsk än att ligga på ett sjukhus o höra den tanten fisa o snarka.

Igår kväll när jag la mig bestämde jag mig för att ta en starkare tablett så att jag kunde få sova ordentligt i lugn och ro. Istället fick jag inte sova alls på grund av fruktansvärd illamående och svettades helt extremt! Så inatt blev en sömnlös natt. Ville inte lägga mig när Aylo som middag förut för då vet jag att min natt blir mer förstörd.. 

En del av er tycker och tänker nog att jag är fruktansvärt dum som valde att åka hem. Men eftersom att detta inte är något livshotande sitter jag hellre hemma med min underbara son än att ligga ensam på ett sjukhus och ha tråkigt i väntan på att kanske få träffa en läkare..

Skriver en uppdatering så fort jag fått innkallningen till gynundersökningen :)

Tack för att du läste och ha en god påsk!

 

 

Aylo hälsar med ;)

Av Erika Green - 16 april 2014 20:18

Hej alla där ute som orkar läsa min blogg :)

Tänkte göra detta inlägget till en uppdatering om hur det går med träningen av hästarna.


Vi börjar med Gjafar:

Gjafar har ju äntligen fått en foderryttare eller vad jag ska kalla det.

(Vill inte skriva ut tjejens namn då jag inte frågat henne om tillåtelse).

Hon och Gjafar kommer ganska gott överens faktiskt. Märks ju att han är envis som en åsna ibland alltså:P

Soom regel så vinner hon men ibland när vi ökar farten har det hänt att dom två kommer i full fart förbi mig o Jasmine :P Då får ju jag kämpa som en galning med att hålla Jasmine lugn, hon är ju trots allt avlad och tränad i 6 år för att vinna på travet. Men men... 

När vi var ute och red igår (tirsdag) så red vi bort till en lång grsväg efter vi klättrat lite med dom. När vi väl skulle galoppera var ju Gjafar först, detta gick inte Jasmine helt med på! Så hon och jag hade extrem kamp om farten :P

Gjafar mår helt supert och älskar sin nya flickvän :)


Jasmine:

Träningen av Jasmine har gått otroligt fort framåt! Hade en plan om att efter först 1 år börja träna galoppen så att hon hade fått ordentligt med muskler och så. Men i fredags när vi var ute och klättrade en extremt tuff väg och hästarna ändå hade väldigt med energi kvar så bestämde jag att vi skulle ta en galopp för Gjafars del och Jasmine trava då. Gjafar var först och självklart uppe i galopp på en gång, Jasmine förökte sticka med mig i traven med og då in henne ganska rejält. Märkte då att hon smått försökte galoppera med framparten, så jag försökte då "gunga" igång henne in i galopp, vilket funkade kanon! Jasmine galopperade rent i ca 200 meter och jag var helt extas! Wow! Efter bara 6 månader har Jasmine blivit så stark att hon orkar galoppera rent! Tror att deras hage har hjälpt väldigt mycket med muskelbyggningen då den inte är plan typ nån stans! Super stolt var jag!

Så i måndags orkade hon galoppera samma sträcka fast nu i högre tempo, mer glädje än fanskap.

När vi galopperade igår på den andra grusvägen kom Jasmine på ett knep så att hon inte ska känna bettet! Hon gapar och drar käken åt höger och kan bara springa som hon vill! Jag hade ett himla liv med att få kontakt med henne igen...  På vägen tillbaka travade vi lugnt och sakta, hon orkade trava i samlad trav i hyfsad form! Så stolt jag är över henne! 

Ibland kan jag få en känsla av att ridpasset vart lite hårt kanske, men hästarna motbevisar mig varje gång genom att vara fulla av energi när vi kommer tillbaka fast att dom flåsar och är genom svettiga :P


Har ju letat ett tag efter en ny sadel till Jasmine. Har ju bara en westernsadel till henne, men vill ha en allround så jag kan träna lite lättare. Så i mångads hittade jag en som var nästan ny jätte billigt verkligen! Så köpte den så nu är den påväg hem till mig. Antar att den kommer efter påsk :P

Jasmine har äntligen lagt på sig och blivit rund och fin! Känner revbenen men dom syns inte längre, hon har även fått fina muskler på rumpa och bog... Slänger med lite bilder av dom små liven :)


 

Detta är från kanske 1 månad sen eller nåttbär vi fortfarande hade en del snö kvar som ni kan se :)

 

Jasmine tyckte det var gott med ett pass, men ännu goare att rulla sig efteråt ;)

(från fredagen)

Mmmmm. så gott! 

(mer jobb åt mamma, nänänänänä)

   

Gjafar letar gräs efter han rullat sig i fredags :)

 

Jasmine fick för sig att stå helt intryck i hörnet så då fick hon stå där :P 

bara en bild för att visa hur fin hon blivit :)

(fula rakningen på ryggen är på grund av våtexemet hon hadde)

 

Just det ja! Glömde ju skriva om Jasmines smarthet! När vi kommit tillbaka till stallet igår efter ridningen fick Jasmine helt plötsligt VÄLDIGT bråttom in i stallet! I all hast lyckades hon skalla dörrkarmen och skrapade då av en bit av sin pannlugg som ni ser på bilden :P

(såret är bara ytligt, så ingen fara).

Presentation


Hej!
Mitt namn är Erika.
Den här bloggen handlar om mig och mitt liv, min familj och mina djur.
Är inte den bästa på att skriva, men skriver rakt från hjärtat och tankarna.
En kommentar eller fråga är alltid lika uppskattad!
Enjoy!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards